Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 12 januari 2012

Planlösning och fasader

Då var äntligen planlösningen för vårt Villa Nystuga fastställd och vi är väldigt nöjda. Som jag sagt innan så kan man ju göra ändringar hur länge som helst, men nu tror vi oss vara "helt" klara. Nedan kan ni läsa lite kort om planlösningen och framöver så kommer jag att berätta hur vi tänkt när vi ritat de olika rummen :)

Villa Nystugas planlösning. Vikväggen i glas mellan Kök och Uterum
saknas då vi ska sätta upp denna själva
.

Entrén är relativt bred för att få plats med föräldrar, barn och hundar på en gång. Det lilla kapprummet till höger gömmer undan jackor, skor, ryggsäckar, koppel mm mm. Till vänster finns ett litet kontor som jag misstänker kommer att bli syrum. I entrén finns även en mindre WC.

Husets hjärta är kök och uterum. Mellan dessa rum kommer via att ha en vikvägg i glas för att kunna öppna upp och duka ett rejält lånbord.Jag har länge velat ha ett skafferi i anslutning till köket och nu kommer drömmen att gå i uppfyllelse!

Alla sovrum ligger i öster vilket innebär mindre solljus och en bättre sovtemperatur. Tvättstugan är förutom en tvättstuga även ett teknikrum. Många saker som skall styras i ett lågenergihus vill jag lova. Badrummet i anslutning till sovrummen. Vardagsrummet är lite mindre än "normalt" vilket passar oss. Det är även här som husets huvudsakliga uppvärmningskälla står placerad. Den vattenmantlade kakelugnen.


Fasaden med uterummet mot väst och entrén mot öst


Fasaden med köksburspråket i söder och tvättstugan i norr.
Farstukvisten till tvättstugan saknas då vi bygger denna själva.

Alla har vi olika smak, men ni får väldigt gärna komma med synpunkter. Risa och rosa :)

6 kommentarer:

  1. Så fantastiskt roligt! Det blir superfint!!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack Katarina! Kul att det faller dig i smaken :)

    SvaraRadera
  3. Alla har olika smak och olika behov så jag har svårt att se fel i någons ritningar. De är ju gjorde för att passa husägaren inte mig. Ni har funderat väl så jag tror ni kommer bli väldigt nöjda.

    SvaraRadera
  4. Visst är det så Ika. Vi tänker alla olika, men ibland kan det vara bra att få tips från andra. Ibland stirrar man sig helt blind på något och fastnar i ett läge man inte är nöjd med. Då kan idéer från andra vara jättebra.

    SvaraRadera