Sidor

Det senaste från Instagram

fredag 17 februari 2012

Takkrona till växthuset

Även om nu inte vårt hus är byggt ännu och än mindre vårt växthus, så är planeringen i full gång. Över allt letar jag inspiration och fotograferar för att komma ihåg. Många av sakerna hamnar här på bloggen, dels för att få tips och synpunkter från er kära läsare, men även för att dokumentera för mig själv. Bloggen är ju som en stor öppen dagbok.

Växthuset har jag gjort många inlägg om och nu senast om fönstertypen vi ska bygga det av samt inspirationsbilder på hur det skulle kunna se ut. Förutom planering av utsidan så har jag ju även äran att få planera insidan. Hur stort behöver man? Ja, behöver och behöver, men hur stort skulle jag vilja ha, och varför? Det vore kul att förutom en odlingsplats, även kunna använda växthuset som ett litet enklare uterum. Vårt uterum på huset förvandlades från uterum till ett fullt isolerat rum och absolut ingen nackdel med det, men jag skulle även vilja ha något lite enklare. Ett ställe att ha barnens sommarkalas på om det blåser eller regnar. Kräftskiva... Midsommarlunch...Varmt är det ju ofta ändå från juni till augusti. Över borden skulle jag gärna vilja ha några lyktor eller takkronor med levande ljus. Ingen elektrisk belysning. Nej, ingen el i mitt växthus. Det ska vara ett enkelt bygge.


Takkrona från Dommo by Gawor

Om nu växthuset blir liknande det som Vita Hjärtan har, vilket jag hoppas på, så skulle jag vilja ha två rostiga, slitna takkronor hängandes i taket. Butiksinnehavaren av noll54 har tagit fram ett eget märke med många vackra inredningsdetaljer, Dommo by Gawor. En av takkronorna ser ni på bilden ovan. Lite rost, mycket patina, några prismor och hållare för levande ljus. Två sådana skulle göra sig fantastiskt bra i mitt blivande växthus!

En ljummen sommarkväll
Dubbeldörrarna till växthuset står på glänt
Stearinljusen fladdrar i den mjuka vinden
Doften från trädgården smyger sig på

Ett gott vin
Goda vänners sällskap
Fnittrande barfota barn

Längtan efter Villa Nystuga - Vårt hus på landet

4 kommentarer:

  1. Underbar!!!
    Är allt jag har att säga om den!

    SvaraRadera
  2. Tack Johanna. Hoppas på att få bjuda på ett glas rött under dessa takkronor framöver :)

    SvaraRadera
  3. Ingela (ingela.h@glocalnet.net)23 juni 2013 kl. 15:37

    Vad kostade den?

    SvaraRadera
  4. Hej Ingela
    Oj, ja du. Det kommer jag faktiskt inte ihåg, men vet att jag tyckte den var för dyr i ordinarie pris så jag valde att avvakta inköp. När så erbjudande kom om 50 % så fick det istället bli två :)) Nu ligger de i ladugården i väntan på att växthuset ska byggas. Om något år... ;)

    /Cecilia

    SvaraRadera