Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 6 februari 2012

Växthusdrömmar

Februari. -10 grader. Nordliga vindar. Ifjol vid den här tiden satt jag och drömde om en utedusch. Den ligger nu i sin kartong i garaget. I år går tankarna åt ett växthus. Återstår att se hur långt vi kommit med det om ett år.

I gamla Nystuga finns många gamla fönster. De har jag bestämt mig för att använda till vårt växthus. Likaså teglet på taket. Ok, det kanske inte blir ett regelrätt växthus om man har tegel på taket, men det är ju det som är charmen. Att man kan göra som man vill. Få det på sitt eget sätt.

Jag har försökt att hitta växthus byggda av gamla fönster med två spröjs. Finns en hel del och några av dom har fått hamna i min bildbank :)



Bilder från Isas trädgård och Hus & Hem 


Bilder från Tyras potager

Jag har funderat på att ha dubbeldörrar i båda kortsidorna för att få genomdrag. Sedan är det ju också väldigt vackert. Ett par dörrar har jag redan som jag skulle kunna använda, men jag får se hur jag gör. Kanske tillverkar jag den egna av gamla fönster för att få en enhetlig stil eller så väljer jag att bryta totalt. Tiden får utvisa :)


Detaljbilder från Vita Hjärtan


Helheltsbild på växthuset från Vita Hjärtan

Lutningen på taket kommer nog att bli som på växthuset från Vita Hjärtan ovan. Däremot så kommer det som sagt bli av tegel från gamla Nystuga. Tidigare har jag sagt att storleken på växthuset skulle vara max 3x4 meter, men ju mer inspiration jag hämtar från andra växthusbyggen ju mer osäker blir jag. Kanske man skulle göra det lite större? Så pass stort att man utan problem skulle få plats att sitta och avnjuta en midsommarlunch medan regnet smattrar mot taket?

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu kikar jag in! :)
    Fin blogg du har... Tips inför ditt växthus.. Ta till när det gäller storleken, det ångrar du inte. Vårt (Som min Herr P har byggt) är på 24 kvadratmeter och vi kan utan problem duka långbord där inne.. :)
    Må så gott, kram Evelina

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Evelina. Jag räknade fönstren på ert växthus och ser att mina kommer att räcka för den storleken. Vi får se vart det landar :)

    SvaraRadera
  3. Uteduschen har vi använt så det räcker på ett par år. Växthus har jag absolut inget emot och hade gärna på börjat ett till sommaren men huset får nog gå före ännu en sommar.

    SvaraRadera
  4. Ha ha, Ika. Ja, kan tänka mig att ni inte föredrar en utedusch längre ;) Gällande växthuset så är det varken prio ett eller tjugosju här heller tyvärr, men planeringen är i full gång!

    SvaraRadera