Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 14 juni 2012

Vitrinskåp i köket

Tiden rusar fram och ju allt närmare husleveransen vi kommer, ju mer börjar vi vackla i våra beslut. Varför gör man ofta så? Börjar tveka om man verkligen valt rätt? Det ska bli så skönt när huset står på plats. Just nu så är det en del sömnlösa nätter med funderingar på allt möjligt. Tänk om huset inte passar på plattan?!?!? Som nämnts. Det ska bli skönt när det väl står på plats :)

Kök och badrum är några av de roligaste rummen att planera. Köket är ju den platsen som många av oss spenderar mest av vår vakna hemmatid. Förr så satt man i vardagsrummet när man fick besök eller kom hem till bekanta, men i dag blir man ofta sittandes kvar i köket. Ett kök för umgänge är absolut något som ligger i tiden.

Tidigare har jag visat er utformningen av vårt kök och där har ni kunnat se att vi har ett vitrinskåp utefter ena väggen. När jag var yngre var det väldigt populärt att samla på en "finservis" och det är just denna tillsammans med "finglas", några vaser och karaffer som kommer att stå innanför vitrinluckorna. Lådorna under kommer att svälja lite av varje så som ytterligare ett antal vaser, fat, skålar, ljushållare mm mm. Hur stort skåp behöver man egentligen till detta? Självkart är det väldigt individuellt, men bättre med ett rejält utrymme än att det blir för litet. Eller? Risken är ju att det ser lite för klumpigt ut om det blir för stort och det är precis där jag befinner mig nu. 3st 80-skåp känns vääääldigt brett.

Skiss på 3x60-bredd och 3x80-bredd
Bild från IKEAs Home Planner

Platsen finns för ett skåp på 240 cm bredd så det är ingen begränsning, men det ska ju se bra ut också. Att titta på så här så känns 3x80-skåpet lite för kvadratiskt. Just det skåpet mäter 240x230cm medan 3x60-skåpet är lite mindre med sina 180x230cm. Dessutom har tänkt att sätta en bred taklist mot ryggåstaket för att slippa en dammsamlarhylla så inklusive den listen blir skåpen ca 240x260cm respektive 280x260cm. Vad tycker ni? Känns 3x80-skåpet för klumpigt?

En annan variant av vitrinskåp
Bild från IKEAs Home Planner

En annan variant på vitrinskåpet är om vi ska utelämna ett av väggskåpen till fördel för en avställningsyta? Här kan man ställa ett fruktfat, en ljuslykta och även använda som just en avställningsyta när man plockar i och ur porslin i skåpet. Vad tycker vi om den här varianten då? Nja, jo, hmmm... Visst lättar det upp utséendet, men blir det inte lite av ett bokhylle-stuk på skåpet? Kanske är det därför som jag inte är så förtjust i modellen. Bokhyllor är inget som jag har någon personlig förkärlek till direkt, men alla tycker vi olika.

Ja, jösses. Vart kommer all beslutsamhetsångest ifrån? Jag räcker upp handen, ställer mig upp och lägger min röst på ett 3x60-skåp utan avställningsyta, dvs skåpet till vänster på bilden högst upp. Det återstår att se om jag röstas ner ;)

2 kommentarer:

  1. Hej Cecilia!

    Förstår att du är förväntansfull just nu. :-)
    H på Villa Varm sa för en tid sedan att det endast hänt 1 gång att plattan varit för liten/stor. Det ordnade sig dessutom. ;-)
    Jag lääängtar till det är vår tur, men det är nog tur att försäljningen tar sin tid då vi tvekar på det tomtområdet vi bestämt oss för. Vi vill till vattnet har vi kommit fram till. Vem vill inte det liksom?

    Jag tycker nog att det högra alternativet längst upp är finast. Jag vill gärna ha ett kök på 300 kvm så jag kanske är fel person att tycka till. :-)
    3*80 utan avställningsyta alltså. :-)

    Jag följer er med spänning!!! :-)

    /Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra
      Ja, det pirrar rejält vill jag lova! Jag tror ockskå att plattan och huset passar, men det är ju alla dessa moment som man inte kan påverka som är de värsta. Tänk om huset blir skadat under transporten? Man blir helt nojig!

      Om man ska flytta från ett boende som man trots allt trivs ganska bra i, som vi gör, så måste det nya stället kännas riktigt riktigt bra. Vi har under många år pratat om hur bra vi mår när vi kommer ut till Karlanda där vi nu ska bygga. Vi slappnar av och kan bara vara.

      Nystuga var inte vårt förstahandsval av tomter, faktum är att det var nr 3. Det allra första stället frågade vi på i omgångar under flera år, men tyvärr höll ägarna vänligt men bestämt fast vid att det tyvärr inte var till salu. Tomt nr 2 gav vi ett bud på, men blev överbjudna med en summa som var 3,5ggr så hög! Fanns inte på karta att gå vidare, men sedan kom Nystuga ut på marknaden. Vi hade frågat ett drygt år innan på just den egendomen, men då var det mycket skog till och priset var därefter. Nu var det en annan lösning och bara några månader senare så stod vi som ägare av Nystuga och dess 8ha. Precis lagom för oss att börja med :)

      Läget på tomten har hela tiden spelat roll. Vi ville inte flytta dit magkänslan inte var den rätta. Jag hade en bild av att vårt framtida boende skulle ligga enskilt i änden av en liten väg, ha sjöläge, öppna ytor runtomkring och inte minst kvällssol. MÅNGA önskemål, men nästan alla uppfylldes. Det ligger en liten sommarstuga innanför oss så vi har en liten grusväg som passerar mellan huset och ladugården, men antal passerande bilar på en dag är väldigt lätträknade. Om det kommer några.

      Oj oj, vad långt det här blev! Kontentan är väl den att jag tycker ni gör rätt i att vänta om inte magkänslan är den rätta. Önskar er massor av lycka till!

      Sist då. Vitrinskåpet. Tack för din "röst" på alternativ nr 2! Jag har även fått tummen upp för denna variant via FB :)

      /Cecilia

      Radera