Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 30 juli 2012

Ljussättning, del 5 - Belysning i skafferi

När jag började skissa på vårt hus så var ett skafferi att gå in i ett av önskemålen. Dels för att det är ett riktigt bra förvaringsutrymme, men även för att det ger en så mysig känsla.

Skafferiet i anslutning till köket

Förvaringen i grovt är klar med hyllor utefter sidorna och detaljerna får bli när rummet är färdiggipsat så att det går att mäta exakta längder och bredder. Några små idéer finns dock med stor griffeltavla innanför dörren, vägghängda förbandslådor, vinhylla och så kluras det också på att få till snygga förvaringar för tomburkar och tomflaskor. Själva hyllorna funderar jag på att bygga av plank istället för skivor.

Belysningen i skafferiet har jag egentligen inte fokuserat så mycket på mer än att det INTE skulle vara en lysrörsarmatur i taket. Allt för många skafferi är enbart ett skafferi där funktion går före design. Tanken är väl i och för sig inte så tokig, men varför inte försöka kombinera de båda? I jakt på en spegelbelysning till badrummet snubblade jag in på nedanstående armatur från Malmbergs. En nedpendlad taklampa i borstad stål med stor glaskupa. Perfekt!

Malmbergs armatur Atelje i Satin i förkortad variant

Tycker ni som jag att armaturerna ovan är snygga? Då skulle ni se dom i verkligheten! När jag packade upp dem ur lådorna så var det med ett leende på läpparna. Ibland blir man ju så där löjligt förtjust i saker och ting och just den känslan infann sig idag. Eftersom de ska hänga i taket över en öppen golvyta så insåg vi snabbt att lampsladden måste kortas ner rejält för att vi inte ska slå i huvudet. Jag var lite skeptiskt till att börja med. Armaturen är ju byggd för att vara nedpendlad, men det visade sig att distansen från kåpan i taket utgjorde ett perfekt avstånd och det såg inte alls tokigt ut när sladden fick tas bort helt. Istället fick armaturen ett helt nytt utseende som föll både mig och Jan-E i smaken. Kul att få till en "egen" lösning som inte kräver en större insats. Egentligen skulle väl en armatur räcka i det lilla utrymmet, men visst blir det lite mer ombonat med två?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar