Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 9 augusti 2012

Kakelugnen beställd

En efterlängtad beställning är lagd. Ända sedan jag såg den på bild första gången så har jag varit fast. Tänk om vi kunde ha en vattenmantlad kakelugn i vårt hus. I mitten av september anländer den. Total lycka!!!

Tänk att få gå upp och tända i kakelugnen på julaftons morgon

Till skillnad från kakelugnen på bilden ovan så har vi beställt rostfria detaljer istället för i mässing. Just mässing har jag lite svårt för medan rostfritt återkommer i flertalet detaljer i inredningen. Handtag på dörrar och fönster är sådana exempel. Kronan i toppen på kakelugnen är otroligt vacker och punktbelysningen i taket lyfter helheten ytterligare. Längtar verkligen efter att få ta en egen bild på vår egna kakelugn i vårt egna hem :)

Vad är då en vattenmantlad kakelugn? Jo, de traditionella kakelugnarna är fyllda med sand för att hålla värmen under riktigt lång tid och en vattenmantlad variant är fylld med vatten. Det uppvärmda vattnet leds vidare till en ackumulatortank som därefter leder det vidare ut i det vattenburna golvvärmesystemet och till kranarna för varmvatten. Vårt hus kommer alltså inte ha några radiatorer utan värms helt och hållet upp av värmeslingorna i golvet. Kakelugnen är tänkt att eldas i under oktober till mars och därefter skall solpanelerna på taket fylla vårt behov av varmvatten. Vårt hus är som bekant byggt med lågenergiteknik, välisolerade väggar och luftåtervinningssystem, så någon extra värme till inomhusklimatet under april-september skall, under normala väderförhållanden, inte behöva tillföras. Under riktigt soliga sommardagar och under sommardagar då vi inte är hemma så värmer solpanelerna upp mer vatten än vad som förbrukas. En liten idé om hur vi ska ta tillvara på detta istället för att bara släppa ut det i tomma intet, finns i bakhuvudet, men än så länge bara där. Vi får se om och i så fall när det blir av framöver.

Värmesystem och energiåtgång lär bli stadigt återkommande ämnen framöver när vi flyttat in i vårt hus. Vi är väldigt nyfikta på att se hur mycket, eller snarare hur lite vårt hus förbrukar :)

7 kommentarer:

  1. Åhh så otroligt fin kakelugn och dom små ljuskällorna runt om va ett fint modernt inslag!
    Vi har själva bott i ett gammalt hus med flera kakelungnar och kaminer och det är såå mysigt!
    Själva får vi nu för tiden nöja oss med en kamin som vi håller på att försöka få att likna en kakelugn lite.
    Kram och ha en bra dag/ Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kul att du gillar den Lotta! Vi är jättenöjda med vårt val :)

      /Cecilia

      Radera
  2. Va spännande! Jag läser ju introduktion till energisystem och tycker det är riktigt intressant med de olika värmesystemen som finns. Jag har kommit fram till att vi borde också ha solpaneler men även skulle jag faktiskt vilja ha en vattenmantlad kakelugn. Men som det ser ut nu så får det bli jordvärme och förhoppningsvis kommer en vanlig kakelugn in när övervåningen börjar bli klar så vi iaf kan elda och få "punktvärmning" =). Det är ju trots allt väldigt mysigt som du skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. El och energi är jätteintressant och det finns MASSOR att göra inom området.

      När man bygger ett lågenergihus så måste man tänka på bland annat strålningsvärmen från en eventuell kamin. Eftersom huset är så välisolerat så kan man inte sätta in en kamin som avger för mycket värme ut i rummet eller jo, det kan man, men då får man ha fönstren öppna när man eldar ;)

      Jag följer er renovering av huset och det ska bli spännande att se resultatet!

      /Cecilia

      Radera
    2. Ah det har inte jag tänkt på, att det avger kanske för mycket värme =) Kanske ska diskutera det lite mer med Jens! Men på nåt sätt så borde det gå....hoppas jag!
      Jag är ju långt ifrån lika duktig på att förklara vad det är vi gör som du är men jag lär mig hela tiden och det är otroligt intressant! Du får gärna komma med tips och ideer när du läser min blogg =)

      Radera
  3. Hej, vi är också sugna på en kakelugnspanna. Är ni fortfarande nöjda? Hur stor acctank kör ni mot?
    /micke

    SvaraRadera
  4. Hej. Vi funderar på att installera en vattenmantlad kakelugn. Är ni fortfarande nöjda med ert val? Får man fråga hur mycket det gick på i pris ungefär?

    SvaraRadera