Sidor

Det senaste från Instagram

lördag 13 oktober 2012

IKEA Ädel och Ståt

Oj, oj, oj vilken långkörare detta med kök har varit. Först bestämmde vi oss för IKEA Lidingö, men jag har hela tiden gått och sneglat på de otroligt vackra platsbygda kök som finns på marknaden. Kruxet med dessa har varit priset.

Vi har 10 mil till närmsta IKEA-varuhus varför det inte är så lätt att bara svänga förbi en kväll. Väl där så brukar både barn och man tröttna ganska snart så det gäller att gå fort förbi det som inte står på listan just för tillfället. Förra helgen hade vi ett annat ärende till storstaden och vi passade då på att beställa luckor till kök och tvättstuga. Eller vi och vi. Jag släpptes av på IKEA:s köksavdelning och så ringde jag 5 (!!!) timmar senare när jag var klar. Jan-E och barnen fikade, tittade till mig, åt lunch, tittade till mig, köpte glass på Mc Donalds, ja ni vet. Sådana saker man gör när mamma är fast på IKEA ;)

Vitrinskåp med lådor i Ädel och vitrinluckor i Ståt.
Passlister mellan, över och under stommarna saknas på bilden.

Val av luckor till köket ser ni på vitrinskåpet ovan. Alla täta luckor blev Ädel och vitrindörrarna i Ståt. Jag hade länge varit skeptisk till luckor med räta hörn eftersom det har en tendens till att samlas grått damm-torknings-vatten i skarpa hörn. Är luckan då vit så syns smutsen i hörnen väldigt väl och att stå med tops, nej, det är verkligen inget för mig. Döm till min förvåning när jag gick fram till en Ädel-lucka och såg att någon tänkt till. I varje hörn har man lagt i färg för en mjukare rundning. Det här syns inte utan har enbart en praktisk betydelse. Det blev den avgörande detaljen för val av lucka. Vitrinskåpet ja. Det blev en variant av de modeller jag visat innan. Underskåpet som består av lådor är 3x60 cm i bredd och vitrinskåpen ovan 20 cm smalare med sina 2x80 cm. På så vis blir det mer likt en gammaldags möbel. Tusen tack till Linda på Jolins för din hjälp!

Luckan Ädel i vitt monteras i ett Villa Varm-hus i Örebro
Passlisterna mellan stommarna kommer från A Touch of Sweden
Bild Toni

På bilden ovan ser ni hur vi har tänkt oss med passlister mellan skåpstommarna. Vi har även tänkt att lägga en list under och över stommarna. Listerna kommer vi att klyva själva av överblivet byggmateriel till 22 mm i bredd och sedan skicka in dom på lackering. Färgkoden för både Ädel och Ståt (samt Lidingö) är 0502-Y. Glansen skiljer sig lite mellan de olika varianterna, men inte så mycket att det är något man tänker på. Bänkskivorna till köket är laminat i färgen svart stenmönstrad och handtagen valde vi i samma modell som till tvättstugan, svarta Svep.

Om ett par veckor, 29/10, har vi preliminär leverans av våra köks- och tvättstugesluckor. De svarta vitvarorna från Richardson kommer veckan därefter och den svarta köksfläkten eventuellt redan till veckan. Tänk att köket troligtvis är på plats om en månad :))

4 kommentarer:

  1. Känner igen det där med turer till IKEA som inte hela familjen är intresserad av.
    Vi har dock bara ca 3 mil dit numera och vid hus-projekteringen 4,5 så ska väl inte gnälla.
    Det tog däremot mycket tid både under projekteringen och byggtiden, då vi köpte och levererade IKEA produkterna till snickarna eftersom de behövde delarna.
    Dessutom hände det ett par ggr att vi fick med oss fel delar så det blev till att byta vid nästa inköpsresa.

    Är jättenöjd med våra val av kök, tvättstuge, sovrums och hall inredning som allt kommer från IKEA.

    Många som kommer hit ser också den genomgående inredningen som mycket positiv, vilket liksom var tanken :-)

    Kram Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla som bygger försöker nog ha en röd tråd i det mesta, inte minst inredningen. Däremot så är det nog inte så många som lyckas. Ni ska vara otroligt nöjda som har ett hem som förmedlar era tankar. Så hoppas jag att Nystuga också ska uppfattas :)

      /Cecilia

      Radera
    2. Det är jag säker på att ert kommer ha, börjar faktiskt se det framför mig nu, särskilt när ni nu fått belysning ;-)

      Kram Helene

      PS. Kommer en lite kommentar på elen också DS.

      Radera
    3. Små små steg i rätt riktning! :)

      /Cecilia

      Radera