Sidor

Det senaste från Instagram

fredag 1 januari 2016

Tillökning på Nystuga


Gissa om jag blev överraskad när jag gick ut till getterna vid 09.30 idag. Geten Anna såg lite blöt ut i baken och det tror jag det. Bredvid henne stod nämligen två nyfödda killingar! Jag släppte matresterna jag hade i händerna, sprang in och ropade "Jan-Erik! Vet du vad? Vi har fått killingar!!!".

Årets första dag och hela familjen tog en längre sovmorgon efter att, som sig bör, ha skålat in det nya året kvällen/natten innan. Det vi inte visste var att det var full fart i ladugården.

I maj, när vi fick våra getter, så smet ju samtliga. Två av dem fick vi tillbaks och vi skaffade då en bock. Från början hade vi tänkt att nöja oss med fyra getter varför vi valde att inte ha någon bock. Däremot när de plötsligt bara var två, ja då flyttade bocken Christoffer hem till våra getter Anna och Elsa.

Under sommaren har vi sett bockens tydliga försök till att bli far och i morse kom alltså beviset på att han lyckats. Getterna har bott i ladugården sedan ett par månader tillbaks om-att-ifall de skulle vara dräktiga och vintern skulle bli sträng. Vi byggde också ett separat bås för att kunna skilja den nyblivna modern och hennes killingar från de andra i flocken och nu huserar en stolt Anna tillsammans med sina killingar Simba och Rapunzel där!


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, men eller hur?! De växer så det knakar, men de är fortfarande otroligt söta :)
      /Cecilia

      Radera