Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 25 april 2016

Förgro potatis


Egenodlad potatis. Här omkring är det många som sätter sin egen potatis, men jag har personligen aldrig gjort det. I en ålder av 37 år är det alltså hög tid att testa!

I dagsläget har vi inget potatisland, men det sägs ju att det går att odla potatis i stora krukor så det får det bli nu det första året. Helst av allt skulle vi vilja ha potatis redan till midsommar, men det kan vara svårt här i Zon 5 då kylan i marken håller i sig lite väl länge för att nya potatisar ska kunna utvecklas. Äh, vad har jag att förlora? Jag köpte sättpotatis av den tidiga sorten "Swift"!


Swift
Tidigast av alla, en verklig primör! 
Vitt kött, god potatissmak, runda knölar.

Jag satte hälften av potatisen i jord och hälften enligt det mer traditionella sättet i äggkartonger. Om jag har förstått det hela så ska potatisar i jord utveckla inte bara groddar utan även rötter vilket gör att de har ett försprång när de planteras ut gent emot potatisar som enbart har groddar. Verkar vara vettig att testa det här i de djupa, lite kyligare, värmländska skogarna.




I början av april började jag förgro potatisarna och redan knappt en vecka senare hade de som låg på jord börjat utveckla groddar. Nu, efter knappt tre veckor... Ja, ni ser på bilden ovan! Det är inte bara groddar som utvecklats utan även blasten har börjat växa. Rejält! Kul kan man ju tycka, men det var ju inte så här det skulle bli. Mina potatisar har fått för lite ljus och gänglat iväg.


Efter tips från Sara Bäckmo, som har Skillnadens Trädgård, kunde jag pusta ut. Det var bara att klippa ner blasten vilket jag gjort nu ikväll. De närmsta dagarna ska jag sätta om potatisarna i var sin kruka i väntan på att jordtemperaturen ska nå de rekommenderade 8 graderna. Verkar ju dock dröja med tanke på den senaste tidens låga temperaturer. Men, men. Den som väntar på något gott!



Potatisarna i äggkartongerna då? Jo, de har utvecklat små groddar och i helgen tror jag nog att jag sätter ned även dem i jord för att de ska bilda rejäla rötter innan utplanteringen.

Lite längre fram under våren så ska jag även testa att sätta den potatissorten vi äter mest av, King Edward.

 King Edward
Gammal välkänd favorit. Sorten används gärna till mos
eftersom det är en relativt mjölig potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar