Sidor

Det senaste från Instagram

onsdag 21 september 2016

Möbler till lusthuset


Idag levererades två stora paket hit till Nystuga. Tjoho! Jag kände mig som ett barn på julafton :)


Vad var det nu i dessa stora paket? Jo, självklart möbler till lusthuset! Det har tagit ett tag innan jag riktigt landat i hur vi skulle möbler lusthuset, ja vad skulle vi använda det till egentligan? Barnen ville ha sina kalas där och jag var mer inne på ett lugnare koncept. Efter att ha konsulterat min käre vän Google, hamnade jag på en blogg med massor av lusthusinspiration. Som så många gånger förr så fastnade jag inte för helheten utan för enstaka detaljer. Några var två fåtöljer och ett bord samt principen matta-på-matta. Fönsterhyllor har vi också tänkt, men hos oss hamnar de över fönstren istället för under. Efter att ha sålt in idén hos Jan-E (som i ärlighetens namn var lite så där lagom intresserad) så blev det att leta möbler. Och SOM jag har letat!

När jag fastnar för en idé, ett koncept eller ett projekt så går jag oftast all in. Fallet med lusthuset är inget undantag och då speciellt inte möblerna. Länge letade jag efter gamla rottingfåtöljer, gärna två-tre olika modeller, men det var lättare sagt än gjort. Några fanns på Blocket, men som så ofta när man är ute efter något så ligger annonserna på tok för långt bort. Men skam den som ger sig!


Så här på hösten reas årets utemöbler ut och har man tur och kommer mitt för så kan man göra ett klipp. Precis så kände jag när jag snubblade över utförsäljning av möbler från Comfort Garden. Två gråbruna fåtöljer med tillhörande fotpall i konstrotting klickades hem med ett brett leende.

Nu är möblerna på plats och de gjorde sig riktigt riktigt bra! Om de var sköna att sitta i? MYCKET!


Imorgon hoppas jag på att få upp hyllorna över fönstren och även listorna som ska dölja skarven mellan fönstren. Därefter så blir det att fortsätta jaga mattor, ljuslyktor och sådant där krimskrams som sätter pricken över i. När det gäller mattor så är jag inne på att ha en antracitgrå filtmatta i botten som täcker hela golvet och sedan en ljusare, eventuellt runt, ovan den. Kanske en dörrmatta också? Ja, riktigt vad jag är ute efter vet jag först när jag ser det. I möbelväg letar jag just nu ett mindre runt pelarbord att ha mellan fåtöljerna. Och ja just det ja. Den gigantiskt överdimensionerade kristallkronan till taket också ;)

1 kommentar: