Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 28 augusti 2012

Tvätt, tork och disk från ASKO

Sist ut på vitvarulistan är tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin. Här frångick vi konceptet med Husqvarna som vi annars valt på kyl, frys, ugn och häll. Här blev det istället ASKO.

I huset där vi bor idag har vi vitvaror från Cylinda vilka vi är mer än nöjda med. Tyvärr så har Cylinda lagt den mesta delen av sin tillverkning utomlands vilket gör att de inte håller den höga kvalité som de gjorde tidigare då de tillverkades här i Sverige. Tycka vad man vill om det, men vi valde av den enkla anledningen en annan tillverkare.

Att ASKO är en annan tillverkare än Cylinda är dock en sanning med modifikation. Cylinda äger nämligen Asko, men skillnaden är den att Asko tillverkas i Sverige. I alla fall ett tag till. ASKO har nu köpts upp av en tillverkare utomlands och kommer därför att flytta från vårt avlånga land ner till Europa. Här i Sverige är vi ju vana en viss typ av kvalité, men om den är sämre eller bättre än andra låter jag vara osagt.

ASKO D5544FI med detaljer så som diskutrymme och diskarm i rostfritt
Bilder från ASKO

Som ni ser ovan så är diskmaskinen helintegrerad. Förutom att det ger ett mer stilrent utséende så finns det inga synliga knappar för de små i familjen att trycka på. Mycket praktiskt. ASKO-maskinerna påminner mycket om Cylinda i sin inredning. Ett stort plus i kanten är diskutrymmet och diskarmen i rostfritt. En ny detalj för vår del var att man kunde flytta bestickkorgen lite som man ville. Kan tyckas vara en bagatell, men mycket smidigt dom gångerna man behöver det. ASKO har även en storebror till maskinen ovan, en XXL-modell med hela 3 nivåer för porslin! Kan tänka mig att den är populär hos de stora familjerna :)

Tvättmaskin och torktumlare då? Jo, det blev ASKO det också. Torktumlare har vi inte sedan innan så det ska bli intressant att testa det. Samtidigt är jag 110% säker att jag kommer sakna min stora tvättstuga i huset där vi bor nu :(

ASKO torktumlare T754CW och tvättmaskin W6464W

Torktumlaren har kondensor, kolfri induktionsmotor och en kapacitet på 7 kg. Tvättmaskinen som tar hand om 8kg smutstvätt har sensorer som bland annat känner av mängden tvätt. Något som ofta framhålls är höga centrifugeringsvarv, så också för den här maskinen. Jag kan dock tycka att 1600 varv är lite väl mycket för viss tvätt samtidigt som 800 är för långsamt. Det är glappet däremellan som jag kan tycka är lite negativ på Cylindas "Sverigetvätten" som vi har idag. Nu är det ju ingen fara på taket om tvätten tar lite längre tid att torka, men med alla finesser som finns idag så borde det väl vara enkelt att lägga in ett mellansteg om säg, 1000 rpm? På maskinen ovan så finns det här mellansteget så det är väl bäst att jag använder det framöver ;)

4 kommentarer:

  1. Vi har en XL modell av Cylinda tillverkad i Sverige, med 3 våningar som vi är supernöjda med. Man kan flytta det mesta och reglera höjder på vagnarna.
    Ecodiskprogram och så tyst.
    Vi är ingen storfamilj, men den passar oss perfekt då den ej behöver köras varje dag :-) och är perfekt när vi är många som vid högtider och kalas!

    ASKO visste jag inte att det ägdes av Cylinda o att de tillverkades i Sverige.
    Man lär sig nåt nytt varje dag :-)

    Kram Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni också är nöjda med Cylinda och visst är det ett stort plus att en diskmaskin är tyst? Vi kommer ju, precis som ni, få en relativt öppen planlösning och då är det extra viktigt att maskinen inte hörs så mycket.

      /Cecilia

      Radera
  2. TACK för din kommentar! Jag kan få "gliringar" ibland från folk som nästan blir irriterad över att jag inte kan vara still nå längre stunder. Men DET mår jag bra av. Att göra saker! Och självklart tar man det lugnt ibland. Men vissa förstår en helt enkelt inte. Skönt att det finns fler!! :)
    KRAM!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, känner igen det där. "Men du måste vila, sätt dig ner och läs en bok!" Nja, då tar jag hellre penseln och målar lite eller spaden och gräver i rabatten. Att sitta ner och läsa gör mig bara rastlös :)

      /Cecilia

      Radera