Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 23 juli 2012

Ljussättning, del 4 - Grupperad belysning

Det finns många inrednings- och byggprogram på TV och det var just i ett sådant som jag fick min idé till belysningen i sovrummen. Mija Kinning från bland annat TV4:as Bygglov lät installera en grupp av kristallkronor i ett av programmen från den 8:e säsongen (våren 2012). SÅ vill jag ha det var min kommentar!

Kristallkronor från LampGustav i grupp

Bilden ovan gör inte alls verkligheten rättvisa, men eftersom det inte fanns några bilder på TV4:as hemsida så fick det bli en "Print screen" från programmet. Därav den dassiga kvalitén och de gula tonerna. Armaturerna tror jag är hela åtta stycken Loire från LampGustaf.

Att gruppera armaturer är inte något nytt, men ändå så är det först de senaste åren som det tagit fart. Det vanligaste vi ser är små pendlade armaturer med eller utan skärm där sladdarna tvinnas för att allt ska bilda en grupp. En förstorad variant av glödlampan är populär och finns i många prisklasser.

För egen del så har jag lite svårt för nedpendlade "nakna" armaturer och håller mig till de som är lite mer traditionella, men ändå som har det där lilla extra. Smaken är ju som bekant som baken, men för att hålla en röd tråd i inredningen och så även belysningen, så går jag på temat med organza och kristall. Tidigare har jag visat er vilken armatur vi har valt att ha som belysning över vårt matbord (fast med vit skärm). Just de två armaturerna ligger sedan ett bra tag i garaget i väntan på att få monteras upp. Håller tidplanen så blir det i början/mitten av decmeber.

Taklampa med voiletyg och prismor

Armaturen ovan är en kandidat till barnen sovrum. Jag tror det skulle bli effektfullt att hänga dessa i en grupp om tre. Kristallerna reflekterar ljuset och ger vackra mönster på väggar och tak, något som uppskattas av både vuxna och barn. Helst av allt skulle jag vilja ha en annan färg på organzabanden och i så fall rosa i ena rummet och lila i det andra. Typiska tjejfärger kanske, men skulle de få välja själva så skulle det bli just rosa och lila.

Takplafond i arkyltyg och prismor

Till vårt sovrum har jag funderat på ovanstående plafond. Till skillnad från den i barnens rum så är den inte nedpendlad utan sitter dikt i tak. Lite mer diskret än en nedpendlad armatur och med sitt vita tyg mot ett vitt tak så smälter den in och blir väldigt diskret så länge ljuset är släckt. 3 eller 5st i grupp lutar det åt.

När ni letar efter belysning är ett tips att kika in på till exempel Ellos och Jotex. Rätt som det är så har de kampanjer där man får välja valfri vara till 50% och om man då har tänkt att gruppera flera som vi funderar på så kommer en sådan rabatt väl till pass!

Har någon av er placerat armaturer på liknande sätt i grupp?

Tidigare inlägg om ljussättning:
Ljussättning, del 1 - Fönsterbelysning
Ljussättning, del 2 - Stjärnhimmel
Ljussättning, del 3 - Säkerhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar